فایل تحقیق : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی: مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاه ها

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

موضوع پژوهش:

مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاه ها

(دبیرستان های پسرانه ناحیه سه کرج)

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی مشاوره و راهنمایی تأثیر آن در پویایی جامعه، مردم گسترش کمی و کیفی آن در سرتاسر ایران و بهره وری مطلوب از خدمات راهنمایی نیاز حیاتی مدارس، خانواده ها، مراکز شغلی و تمام اقشار جامعه را به راهنمایی و تأثیر و جایگاه مهم آن را در جامعه مشخص می کند. امید داریم با بذر طراوت مشاوره و راهنمایی گلهای شادمانی و رضایت را به چهره خانواده ها و تمام اقشار ببینیم و فرزندانمان این گلهای پرطراوت و نسل انقلاب در تحصیل و در زندگی و درس و اهداف با رهنمودهای مشاورین به سوی سعادت و ترفی خود در کشور گام بردارند. مشاورین بایستی بتوانند شتابی در این چرخ تعلیم و تربیت کمی و کیفی آن بدهند اگرچه شغل مشاوره و راهنمایی در ایران به علت نوپا بودن اقدمهای اولیه خود را برمی دارد و مطبوعات و رسانه ها نیز کمتر به آن می پردازند. مشاورین برآنند که اولاً بتوانند گره گشای معضلات جوانان و خانواده ها باشند و ثانیاً در تعلیم و تربیت و سازندگی و خدمات بر مردم هر چه بیشتر سهیم باشند. درسالهای آینده مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.

مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.

اگر بخواهیم میزان موفقیت مشاوران را از ابتدای شکل گیری تأثیر مشاوره در نظام جدید بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی مطالعه کنیم بایستی به وظایف و فعالیت های مستمر مشاوران آشنا باشیم. که ذیل اهم وظایف این گروه مشخص گردیده:

1- شرکت فعال در شوراهای مدرسه و ستاد تربیتی در راستای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره

2- شرکت در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان و جلوگیری از کمکها و مساعدتهای اولیه در زمینه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره

3- تدریس درس آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی – شغلی و انجام وظیفه در راستای پژوهش اهداف درس به توضیح ذیل:

الف: آشناکردن دانش آموزان با نظام جدید متوسطه در رشته های تحصیلی و ضوابط ورود به آنها و ارتباط رشته های مذکور با رشته های دانشگاهی و بازار کار

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

ب: ارائه اطلاعات به دانش آموزان از طریق بازدید از محیط کار با بروشور های شغلی – نمایش فیلم، روزنامه دیواری و دعوت از صاحبان حرف و مشاغل جهت ایراد سخنرانی

ج: آگاه کردن دانش آموزان نسبت به روشهای علمی جمع آوری اطلاعات شغلی و آشناکردن آنان با مراکز مهارت آموزی و کاریابی

د-گردآوری اطلاعات لازم از طریق نهادهای زیربط در زمینه امکانات، نیازمندیهای شغلی در بخش صنعت – خدمات کشاورزی و ارائه آن به دانش آموزان و اولیاء آنها

4- همکاری با کادر مدرسه در موارد زیر:

الف: پیشگیری از معضلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان

ب: شکوفابودن استعدادهای دانش آموزان

5- انجام مشاوره فردی بمنظور مطالعه مسائل و معضلات تربیتی و تحصیلی آنان

6- انجام مشاوره گروهی جهت مطالعه و رفع معضلات تربیتی و تحصیلی و تعیین رشته

7- اجرای آزمونهای خاص به نسبت موقعیت ها و موارد( هوش – استعداد- رغبت شغلی)

8- همآهنگی لازم با معاونین و دفترداران در تکمیل پرونده تربیتی و تحصیلی

9- انجام پروژه مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان

10- تنظیم کارت مربوط به معضلات موردی دانش آموزان

11- ارجاع دانش آموزانی که دارای معضلات حاد هستند به سازمانها و مراکز تخصصی زیربط

12- ارائه آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت دانش آموزان به واحدهای ذیربط در منطقه

13- کمک به مدیران و کارکنان مدرسه جهت بهره گیری از کمک های غیرنقدی مردمی انجمنها، سازمانها، نهاد برنامه های موجود درمنطقه برای حل معضلات دانش آموزی

14- تکمیل دفتر ثبت فعالیتها و ارائه گزارش کار به مسئولین ذیربط

15- شرکت در دوره های بازآموزی و سمینارها

16- تشکیل جلسات توجیهی برای والدین با در نظر داشتن ماده 4 آئیننامه هدایت

17- با در نظر داشتن ماده 15 آئین نامه هدایت تحصیلی ارائه کردن اطلاعات کامل در مورد مسائل نظام جدید و هدایت تحصیلی به دانش آموزان و آشنانمودن آنها با توانائیها و استعدادهایشان در ارتباط با انتخاب رشته تحصیلی با در نظر داشتن پرونده تربیتی تحصیلی

18- مطالعه ی دقیق کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های ارسال شده مرتبط با وظایف مشاوره

فصل اول

مبادی پژوهش

1- مطالعه میزان موفقیت مشاوران در دبیرستانهای پسرانه ناحیه 4 کرج

مشاوره به معنی همکاری کردن و رأی و نظر فرد متخصص و آگاه را درانجام کاری خواستن می باشد.

مشاوره نیز همچون راهنمایی تعریف یگانه و یکسانی که مورد قبول همه متخصصان باشند ندارد. و از دیدگاههای صاحب نظران به طریق متعددی تعریف شده می باشد. گروهی از متخصصان مشاور را ازدیدگاه مدل طلبی تعریف کرده و عقیده دارند مشاوره فعالیتی تخصصی می باشد که به تخشیص مشکل کنشی و ارائه درمان به آن می انجامد از این دیدگاه مشاور که فردی آگاه و متخصص در شناخت و حل مسائل روانی می باشد و تأثیر بسیار فعال و تعیین کننده ای دارد و اوست که شکل را تشخیص می دهد و سپس برای آن درمان ارائه می دهد و تأثیر فعالیت مراجع که انسانی دردمند و نیازمند به کمک می باشد به حداقل کاهش می یابد به این شیوه از آزمونهای روانی برای تشخیص معضلات به میزان زیادی بهره گیری می گردد و مهارت و صلاحیت های فنی وتکنیکی مشاور در حل معضلات مراجع تأثیر به سزایی دارد.

به نظر پاترسون(1) ( 1974) مشاور جریان کمکی تخصصی بین مراجع و مشاور می باشد مراجع شخصاً قادر به حل معضلات روانی خود نیستند و برای دریافت کمک به مقصود حل مشکلش از مشاور که در حل معضلات روانی مهارت دارد یاری می طلبد. ارتباط مشاوره ای که در آن مراجع احساس امنیت و اعتماد می کند از اهمیت بسزایی در حل مشکل برخوردار می باشد در این معنی مشاور یکی از خدمات اصلی و اساسی راهنمایی به شمار می رود و با پند و اندرزدادن به مراجع کاملاً تفاوت دارد.

به نظر آرباکل(1)(1977) در مشاوره برقراری ارتباط حسنه بین مراجع و مشاور اهمیت بسزایی دارد و باعث می گردد که مراجع با تجزیه و تحلیل و شناخت رفتارش نحوه ایجاد ارتباط صحیح با دیگران را یاد بگیرند اهداف زندگی و نکات قوت و ضعف خود را بشناسند و براساس آنها به طریقی اقدام کند که نیازهایش را بطور معقولی برآورده سازد از این رومشاوره ارتباط یاری دهنده ای می باشد که به تغییر در اعتقادات و نگرشها و نهایتاً در شیوه زندگی فرد می انجامد. می توان گفت که مشاوره فعالیتی تخصصی، هدفدار و پویا بین مراجع( فرد مشکل دار) و مشاور( کسی که در برقراری ارتباط حسنه و حل معضلات روانی تخصص دارد.) می باشد که در آن مراجع در یک جو مملو از تفاهم و همدلی آزادنه و صادقانه به طرح مشکلش با مشاور می پردازد و پس از تجزیه و تحلیل موضوع و خودشناسی بیشتر و عمیق تر با کمک مشاور به تصمیم گیری مناسب و نهایتاً حل مشکل موفق می گردد. در نظاره

اولاً: برقراری محیطی سرشار از امنیت و تعامل پویا بین مراجع و مشاور ضروری می باشد. ثانیاً مشاور تأثیر کمک دهنده و نه تحمیل کننده ای برعهده دارد.

ثالثاً هدف مشاور خودشناسی بیشتر و یادگیری و تصمیم گیری مناسب و قبول مسئولیت مراجع می باشد. رابعاً مراجع از طریق نظاره شیوه های انتخاب و طرح ریزی و ادامه یک زندگی معقول وموفقیت آمیز را می آموزد و در آینده خود می تواند مشکلاتش را حل کند و برای هر مشکلی به مشاور مراجعه نکند.(1)

بعقیده پاترسون مشاوره قسمتی از برنامه راهنمایی تحصیلی می باشد اما بخش اعظم این برنامه را تشکیل می دهد.(6) مشاوره هسته اصلی خدمات راهنمایی تحصیلی، حرفه ای، و سازشی می باشد. علاوه بر آن مشاوره عالی ترین و برجسته ترین فعالیت متبحرانه برای فرد متخصص در امور راهنمایی و استخدامی می باشد(2).

2- تعریف مسئله مورد پژوهش

همانطور که از موضوع پژوهش برمی آید هدف مطالعه میزان موفیت مشاوران از چند سال اخیر( از سال 1370 تاکنون) می باشد. به دلیل عدم موفقیت این گروه در سال های قبل و اوایل انقلاب قصد این می باشد که در این پژوهش ضمن مطالعه میزان موفقیت مشاوران علل موفقیت یا عدم موفقیت روشن گردد. از شواهد اینگونه برمی آید که یکی از دلالیل عدم موفقیت مشاوران در سالهای گذشته عدم رازداری مشاوران در جهت هدایت تحصیلی و شغلی و تربیتی بوده می باشد هراس دانش آموز از مشاور از دیرباز بعنوان یکی از معضلات که منجر به تشدید فاصله مشاور و دانش آموز می گردد شده و از طرفی تخصص ناکافی مشاوران مانند عوامل دیگر عدم موفقیت مشاوران بوده می باشد که درنتیجه پژوهش به روشنی مسائل مزبور مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

اختصار اینکه عدم موفقیت مشاوران در اولین طرح مشاوره ای در ایران درسالهای 1350 تا 1358 و معضلات ناشی از مسائل تحصیلی و شغلی و تربیتی دانش آموزان، بخصوص جدیدبودن طرح در دبیرستانها و ارائه معضلات مربوط به مشاوره توسط دانش آموزان انگیزه ای بود که به پژوهش در این خصوص بپردازیم. تا راهکاری جهت تعمیق وبررسی موانع موجود توسط مسئولین گردد.

بطورکلی می توان موانع اجرای صحیح رده مطلوب خدمات مختلف راهنمایی در کلاس ایران را به دو بخش برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم نمود.

الف: موانع برون سازمانی

– نگرشها و ارزشها و طرزتلقی مردم ازرشته های تحصیلی پیش دانشگاهی و دانشگاهی بویژه فنی و حرفه ای آنها بافته نبودن نیروی انسانی در بخشهای صنعت- خدمات و کشاورزی در رده های مخلتف مهارت

– در دسترس نبودن فرهنگ مشاغل ایران

– گسترده نبودن ارتباطات و همآهنگی لازم بین مراکز آموزشی و پژوهشی، آموزش عالی با سازمانهای آموزشی پیش دانشگاهی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

– پراکنده بودن اطلاعات مربوط به امکانات تحصیلی و شغلی سازمانها

– کمبود نشریات و بروشورهای تحصیلی و شغلی مربوط به سازمانها

ب: موانع درون سازمانی

– عدم عرضه اطلاعات همه جانبه تحصیلی- شغلی به صورت نظام یافته به دانش آموزان

– ارتباط کم تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی

کمبود مؤسسات آموزشی اختصاصی و درنتیجه گرایش شدید به سوی تحصیلات دبیرستانی

محدودبودن امکانات آموزشی و پرورشی و در نتیجه آشکارشدن استعدادهای عمومی و اختصاصی

کمبود بعضی از رشته های تحصیلی متوسطه در نواحی گوناگون کشور و درنتیجه عدم امکان انتخاب رشته مناسب

محدودبودن ابزار و روشهای شناخت و هدایت دانش آموزان

3- هدف پژوهش

الف – آیا مشاوران نظام جدید در هدایت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موفق بوده اند؟

ب- آیا دانش آموزان از خدمات مشاوره ای بخوبی بهره برده اند؟

ج- آیا مشاوران د رهدایت دانش آموزان و انتخاب شغل مناسب موفق بوده اند؟

و- آیا مشاور مدارس نظام جدید تاکنون در رفع معضلات تربیتی – عاطفی دانش آموزان موفقیتی داشته می باشد؟

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 120

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***